صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا







مقاله/ تعریف دوگانه آمریکا از حقوق بشر

از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، اسرائیل بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی از ایالات متحده بوده است. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا، کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل برابر با ۵۳ درصد تمامی کمک‌های نظامی خارجی این کشور است. مجموع تمامی کمک‌های واشنگتن به تل‌آویو از زمان ایجاد رژیم صهیونیستی (۱۹۴۹) تاکنون بالغ بر ۱۲۴ میلیارد […]

کد خبر : 31774 | 10:21 ق.ظ | ۹ تیر , ۱۳۹۸

از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، اسرائیل بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی از ایالات متحده بوده است. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا، کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل برابر با ۵۳ درصد تمامی کمک‌های نظامی خارجی این کشور است. مجموع تمامی کمک‌های واشنگتن به تل‌آویو از زمان ایجاد رژیم صهیونیستی (۱۹۴۹) تاکنون بالغ بر ۱۲۴ میلیارد دلار بوده است. حدود سه‌چهارم این کمک‌ها (۷۴ درصد) صرف خرید تجهیزات نظامی از شرکت‌های آمریکایی شده و از مابقی آن نیز برای خرید تجهیزات جنگی از شرکت‌های مستقر در فلسطین اشغالی استفاده شده است.

همچنین آمریکا در محیط جهانی تلاش کرده از هرگونه جهت گیری علیه اسرائیل توسط سازمان های بین المللی و کشورها ممانعت نماید. در همین رابطه موضوع شهرک سازی در فلسطین اشغالی از جمله مسائلی بوده است که به کرات در دستور کار نهادهای مانند شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفته؛ اما هر بار مداخله ایالات متحده مانع از به نتیجه رسیدن محکومیت جهانی در این خصوص شده است.
آمریکا در مواجهه با این مسائل از قدرت اثرگذاری خود به نفع اسرائیل استفاده می کند. تهدید کاخ سفید به قطع کمک های مالی این کشور به سازمان ملل پس از تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت در مخالفت با شهرک سازی رژیم صهیونیستی یکی از آخرین اقدامات واشنگتن در این خصوص بوده است.
علاوه بر این چند روز قبل آمریکا نیز در مورد موضع گیری شورای حقوق بشر علیه اقدامات اسرائیل در فلسطین اشغالی، رسما اعلام کرد در دستور کار قرار گرفتن پرونده «وضعیت حقوق بشر در فلسطین و دیگر اراضی عربی اشغال‌شده» را تهدیدی علیه اعتبار این نهاد است.

با این حال پشتیبانی واشنگتن از دوستانش در مسائل ضد حقوق بشری تنها محدود به اسرائیل نمی شود. به طوری که وقتی عربستان از طرف سازمان ملل به کشور ناقض حقوق کودکان متهم شده بود، با لابی گری رهبران ریاض و نفوذ پشت پرده واشنگتن از این اتهام مبرا شد.
حمایت آمریکا از متحدانش علی رغم رفتارهای ضد حقوق بشری آنها، نشان دهنده استانداردهای دوگانه این کشور در برخورد با موازین بین المللی و نیز سوء استفاده از قدرت نفوذ خود برای تحقق سیاست هایش از طریق این متحدان است. چنانکه در نقطه مقابل، مقامات واشنگتن با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران، سوریه و بعضا چین در مورد عدم رعایت حقوق انسانی در این کشورها تلاش کرده است، آنها را تحت فشار قرار دهد.
بر این اساس با روی کار آمدن دونالد ترامپ و نیاز وی برای جلب نظر اعضای حزب جمهوری خواه در رابطه با سیاست های داخلی آمریکا، پیش بینی می شود موضع گیری های دوگانه و به ویژه ضد ایرانی کاخ سفید در مسائل حقوق بشری بیشتر شود. جمهوری خواهان تندرو و حامی صهیونیست ها، در نظر دارند همراهی دولت ترامپ را در زمینه مقابله با هرگونه موضع گیری جهانی علیه اسرائیل را خنثی سازند.

از این رو احتمال افزایش هجمه های رسانه ای و دیپلماتیک ایالات متحده علیه ایران وجود دارد. زیرا بزرگ نمایی تحولات حقوق بشری در ایران می تواند ضمن انحراف افکار عمومی جهان از آنچه در یمن و فلسطین اشغالی توسط عربستان و اسرائیل به وقوع می پیوندد، بر شدت مقابله با کشورمان در فضای پسا برجام خواهد افزود.
با این وجود علی رغم اظهارات تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در مورد احتمال خروج آمریکا از شورای حقوق بشر، انتظار نمی رود این اتفاق در آینده نزدیک به وقوع بپیوندد. اگرچه ترامپ برای جلب نظر جمهوری خواهان، رویکردهایی در راستای منافع اسرائیل اتخاذ کرده است اما در عین حال سیاستمداران آمریکایی عدم حضور در این نشست ها را فرصتی برای جبهه گیری بر ضد خود و متحدانش با کمک نفوذ روسیه و چین می دانند.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد