صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا







همایش بزرگداشت امامزادگان در آستانه‌اشرفیه برگزار شد

همایش بزرگداشت امامزادگان و گرامیداشت سیدجلال‌الدین اشرف برادر گرامی امام رضا (ع) در آستانه‌اشرفیه آغاز شد. همایش بزرگداشت امامزادگان و گرامیداشت یاد آقا سیدجلال‌الدین اشرف برادر گرامی امام رضا (ع) به مناسبت  دهه کرامت در شهرستان آستانه اشرفیه آغاز شد. بررسی سیره زندگی امامزادگان از بعد معنوی، علمی، جهادی و اجتماعی از جمله اهداف برگزاری […]

کد خبر : 4252 | 1:11 ب.ظ | ۲۳ شهریور , ۱۳۹۲

آستانه44

همایش بزرگداشت امامزادگان و گرامیداشت سیدجلال‌الدین اشرف برادر گرامی امام رضا (ع) در آستانه‌اشرفیه آغاز شد.

همایش بزرگداشت امامزادگان و گرامیداشت یاد آقا سیدجلال‌الدین اشرف برادر گرامی امام رضا (ع) به مناسبت  دهه کرامت در شهرستان آستانه اشرفیه آغاز شد.

بررسی سیره زندگی امامزادگان از بعد معنوی، علمی، جهادی و اجتماعی از جمله اهداف برگزاری همایش مذکور عنوان شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آستانه‌اشرفیه در جریان برگزاری مراسم مذکور با تبریک دهه کرامت و میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) ترویج فرهنگ معارف معصومین(ع) را از جمله اهداف برگزاری همایش امامزادگان ذکر کرد.

حجت‌الاسلام عباس خوبرو، ترویج و گسترش فضایل و مناقب اهل بیت در راستای تقویت بنیه‌های دینی‌ و مذهبی آحاد جامعه را از دیگر اهداف مراسم مذکور برشمرد.

وی اظهار کرد: همایش بزرگداشت امامزادگان در راستای تقویت بصیرت والایی در سطح جامع در بقاع شاخص استان از جمله سید جلال‌الدین‌ اشرف برگزار می‌شود.

این مسئول، وجود مرقد مطهر آقا سیدجلال‌الدین اشرف در آستانه‌اشرفیه را موجب خیر و برکت فراوان دانست و تصریح کرد: سید جلال‌الدین اشرف جزو امامزادگان عالی‌مقام کشور و استان است و آستانه‌اشرفیه به همین منظور چهارمین شهرستان مذهبی کشور است که مورد توجه زیادی قرار دارد.

طبق روایات حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف در سال 180 قمری در مدینه منوره به دنیا آمد و یکی از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع) و بانو نجمه است.

سید جلال‌الدین‌اشرف (ع) دومین چهره علوی مشهور است که پس از شهادت امام رضا (ع) برادر بزرگوارشان وارد گیلان شد و هنگام ورود به این منطقه نخستین نبرد و مقابله را در حوالی زنجان و قزوین با خوارج و لشکریان خلفای عباسی داشت.

به روایت تاریخ، آن حضرت در این جنگ که چهار ماه طول کشید با کمک قبایل دیلمی و مردان ترک زبان ( استا جلو) موفق شد زنجان را در ذی‌الحرام 206 هجری قمری فتح کند.

نقش دیلمیان در همراهی سید جلال‌الدین اشرف برای از بین بردن لشکر کفر و خوارج و پیروزی نهضت و فتح زنجان، قزوین، طارم و رودبار بسیار کلیدی بود تا جایی که در فتح طارم و حوالی آن بیش از یک‌هزار و 200 نفر از مسیحیان توسط آن بزرگوار مسلمان شدند و به لشکر وی پیوستند.

سید‌جلال‌ا‌لدین اشرف پس از فتح رشت که در سال 207 هجری قمری صورت گرفت وارد این شهر شد و مورد استقبال با شکوه مردم قرار گرفت و 9 ماه در رشت حکومت کرد و لاهیجان و سیاهکل نیز در سال 208 هجری قمری به دست ایشان فتح و شهرها و آبادی‌های غرب گیلان نیز در سال 210 از دست حاکمان ظلم و جور آزاد شدند.

سید جلال‌الدین اشرف با گروهی از سادات حسنی و حسینی در لاهیجان بر مسند رهبری تکیه زد و در این شهر نماز جمعه اقامت و شریعت محمدی (ص) را ترویج داد و نخستین حکومت شیعه در سال 211 در گیلان تشکیل شد و تا سال 223 تداوم یافت.

لشکر سید جلال‌الدین اشرف سرانجام در جنگی که با یکی از کفار به نام «چهل گوش» داشت در حوالی رودبار در محلی به نام دارستان شکست خورد و آن حضرت مجروح شد و پس از این مجروحیت در منزل شخصی به نام «شیخ مفیدالدین» اسکان یافت و در 14 رمضان سال 223 یا 230 هجری قمری به شهادت رسید.

پیکر پاک آن حضرت پس از شهادت طبق وصیتش در تابوت گذاشته و در رودخانه خروشان سفیدرود رها شد که پس از گذشت 100 کیلومتر در حوالی لاهیجان و در قریه «اکیم» به ساحل رسید و توسط مردم از آب گرفته و در کنار همان ساحل به خاک سپرده شد.

«گوهر شاد خانم بنت کیا رستم» که از خاندان شیعی آل‌بویه بود در سال 311 هجری قمری گنبدی زیبا روی قبر آن حضرت بنا گذاشت و محل دفن سید جلال‌الدین اشرف که در آبادی بی‌نام و نشانی قرار داشت بعدها به نام‌های کوچان، جلالیه، اشرفیه و اکنون آستانه‌اشرفیه شهرت یافت و امروزه یکی از زیارتگاه‌های معتبر عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت از اقصی نقاط کشور است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد