صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






آیین بزرگداشت حضرات آیات سید محمد نجفی و سید ابوطالب پیشوایی برگزار شد

مسئول حوزه فرهنگي اداره كل بنادر و دريانوردي گيلان در اين مراسم از اين دو بزرگوار بعنوان دو روحاني جليل القدر و تاثيرگذار در تاريخ شهرستان نام برد. حجت الاسلام مهدي افتخاري اظهار كرد : تاثير اين دو بزرگوار در بين مردم شهرستان نشان دهنده نقش مهم روحانيت است . در اين مراسم رياست اوقاف […]

کد خبر : 4490 | 11:19 ق.ظ | ۲۸ مهر , ۱۳۹۲

399

مسئول حوزه فرهنگي اداره كل بنادر و دريانوردي گيلان در اين مراسم از اين دو بزرگوار بعنوان دو روحاني جليل القدر و تاثيرگذار در تاريخ شهرستان نام برد.
حجت الاسلام مهدي افتخاري اظهار كرد : تاثير اين دو بزرگوار در بين مردم شهرستان نشان دهنده نقش مهم روحانيت است .
در اين مراسم رياست اوقاف ومسئول فرهنگي اوقاف شهرستان، اعضاي شوراي شهر، امام جمعه شهرستان و فرمانده حوزه شهيد نامجو و جمعي از بسيجيان و مردم ولايت مدار بندرانزلي حضور داشتند.
در پايان مراسم، سفره اطعامي براي يك هزار نفر در داخل و بيرون مسجد خيرات شد.

سيّد محمد نجفي در سال ۱۲۵۷ شمسي در نجف اشرف ( عراق ) ديده به جهان گشود. او از نوادگان حسين بن علي (ع) است.
وي دروس ابتدائي و سطح را نزد پدرش سيد حسين حسيني بادكوبه اي كه خود از استادان بزرگ و نامي در حوزه علميه نجف اشرف بود، فراگرفت. نجفي تا سن ۳۰ سالگي در نجف اشرف اقامت داشت سپس به ايران مهاجرت كرده و در بندرانزلي سكني گزيد و درطول زندگي‌اش در اين شهر به تدريس علوم حوزوي و تبليغ امور ديني اشتغال داشت. مردمي بودن اين روحاني و رسيدگي وي به امور مستمندان و توجه او به حل مسائل و مشكلات مردم از وي يك روحاني بسيار محبوب ساخت .
سيد محمدهادي ميلاني يكي از شخصيت‌هاي بزرگ حوزه‌هاي علميه در ايران در خصوص شخصيت منحصر بفرد سيد محمد نجفي گفته‌است: «آيت‌الله سيد محمد نجفي در صورت اقامت در قم در رديف مراجع بزرگ تقليد مطرح مي شدند».
سيّد محمد نجفي كه در بندر انزلي زندگي مي كرد، سرانجام در روز ۱۶ مهرماه ۱۳۵۸ در سن ۸۲ سالگي درگذشت و پيكرش در مسجد «سامانسر» غازيان انزلي كه بعدها به نام خود وي تغيير نام يافت به خاك سپرده شد.
سالانه افراد زيادي از سراسر ايران براي زيارت قبر سيد محمد نجفي راهي بندر انزلي مي شوند .
آيت الله حاج سيد ابو طالب پيشوايي سال ۱۲۹۳ شمسي در شهرستان رشت شروع به تحصيلات ديني نمود . پنج سال بعد يعني سال ۱۲۹۸ شمسي براي تحصيلات عازم عتبات عاليات شد و در كاظمين محضر مرحوم آيت الله آقاي حاج سيد اسماعيل صدر [پدر بزرگ امام موسي صدر] مشرف شده و در باب توقف در حوزه نجف اشرف و سامرا با ايشان مشورت نمودند كه ايشان فرمودند لازم است شما بعد از زيارت عتبات، نجف اشرف را انتخاب نماييد زيرا از زمين نجف علم مي جوشد.
آيت الله سيد ابوطالب پيشوايي پس از تشرف به نجف اشرف سطوح عاليه را نزد اساتيد وقت مرحوم آقاي آقا شيخ اسماعيل تنكابني و آقا شيخ زين العابدين مازندراني و ديگر بزرگان به اتمام رساند و سپس در درس خارج فقه و اصول مراجع و علماي وقت مرحوم آيت الله العظمي سيد ابوالحسن اصفهاني و آيت الله العظمي آقا ضيا الدين عراقي حاضر شده و در سال ۱۳۱۱شمسي [پس از اجازه اجتهاد از آيات فوق] به ايران مراجعت نمودند . ايشان سال ها امام جمعه بندرانزلي بودند و سرانجام اين عالم رباني پس از ۸۷ سال عمر پربركت در تاريخ ۲۹ مهر ۱۳۵۷ شمسي دعوت حق را لبيك گفت و آرامگاه ايشان در جوار محرابي كه نزديك به ۵۰ سال در آن به اقامه نماز جمعه و جماعت مي پرداخت، در مسجد جامع بندر انزلي قرار دارد.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد