صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






کتاب و سنت عالی‌ترین معارف دین/ مدرس دینی، آیات و احکام را بشناسد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد: عالی‌ترین معارف دین کتاب و سنت است و مدرس معارف دین ابتدا باید قرآن کریم، آیات و احکام را شناخته باشد. آیت الله عبدالله خائفی، عضو جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ با اشاره به برگزاری جشنواره شیوه‌های نوین تدریس معارف دین در استان گیلان اظهار کرد: بزرگترین […]

کد خبر : 15461 | 12:02 ب.ظ | ۱۳ اسفند , ۱۳۹۳

a2j3uz8u

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد: عالی‌ترین معارف دین کتاب و سنت است و مدرس معارف دین ابتدا باید قرآن کریم، آیات و احکام را شناخته باشد.

آیت الله عبدالله خائفی، عضو جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ با اشاره به برگزاری جشنواره شیوه‌های نوین تدریس معارف دین در استان گیلان اظهار کرد: بزرگترین و عالی‌ترین معارف دین و علوم دینی، کتاب و سنت است.

به گزارش شبستان استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: ساحت کتاب و همچنین سنت که روایات ائمه معصومین(علیهما السلام) باید مورد بحث قرار گیرد، چنین است که ابتدا باید کسی که تدریس معارف دین می‌کند، کتاب را بشناسد، قرآن را بشناسد، آیات و احکام را شناخته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مدرس معارف دین باید در شناخت آیات، احکام و معارف دین سعی کند آنچه که سخن قرآن کریم است، آن سخن و پیامی که در احکام است را بشناسد و در تبیین جایگاه معارف دین از طریق آیات شریفه عمل کند.

آیت الله خائفی افزود: باید بدانیم که آیات چه پیامی برای ما دارد، چه آموزشی را به ما می‌دهد و تعلیمات آن چگونه است، آیات قرآن را بشناسیم و همچنین با آیات دیگر تطبیق کنیم.

وی تاکید کرد: اگر توانستیم آیات را بشناسیم و در تفسیر این آیات و پیام آیات تسلط پیدا کرده و احاطه یافتیم، قدرت تدریس و روش تدریس برای ما آسان می‌شود.

عضو جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ در خصوص بهره‌گیری از کلام ائمه(علیهما السلام) در آموزش معارف دین، گفت: سنت و روایات ائمه معصوم(علیهما السلام) خود گفتار، روایات و سخنان ائمه(علیهما السلام) است و ضرورت اقتضا می‌کند که وحی ائمه را از رجالی که این وحی را به ما ابلاغ فرمودند دریافت کنیم و ابتدا باید رجال را بشناسیم و توانسته باشیم اسانید را تحلیل کرده و ممدوح و غیرممدوح را از هم جدا کنیم.

وی اضافه کرد: باید بتوانیم آنهایی که ضعیف هستند را از روات ثقات جدا کنیم تا بتوانیم وحی ائمه اطهار(علیهما السلام)، گفتار و سخنان ائمه(علیهما السلام) که همان کلام الهی و عین آیات الهی است را بشناسیم.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در اسانید چه بسا ضعف‌ها و مجاعیل وجود دارند، باید آنها را بشناسیم و در روایات و در فهم کلمات ائمه معصومین(علیهما السلام) داخل نکنیم تا بتوانیم کلام و پیام ائمه را در معارف دین، در روش تدریس معارف دین جایگزین کنیم.

وی تصریح کرد: با این شیوه آنچه که واقعیت امر و صلاح و مفید برای مسلمین و جامعه بشری است، جایگزین شود و کارشناسی مهمی به کار برده شود تا بتوانیم با شرایط زمان و مکان، گفتار ائمه معصوم(علیهما سلام) را معرفی و وحی الهی را به مردم بشناسانیم.

آیت الله خائفی در ادامه به برخی از بزرگان و علمای دینی رشت اشاره و اظهار کرد: میرزا حبیب الله رشتی که به فقاهت معروف است، شیخ رفیع خورگامی، مرحوم ضیابری و بحرالعلوم از بزرگان نجف بودند.

وی در ادامه گفت: وقتی مرحوم ضیابری فوت کردند من در نجف بودم قرار بر این شد تا صلواتی برای ایشان بگذاریم. شب اول بعثی‌ها اجازه ندادند و شب دوم هم مانع شدند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در خصوص آیت الله قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان که از جایگاه علمی وی در جشنواره شیوه‌های نوین تدریس معارف دین تجلیل می‌شود، نیز گفت:  آقای قربانی بدون کمترین مجامله از بزرگان است. با ایشان در مدرسه دارالشفای آن زمان (50 سال پیش) با هم بودیم. ایشان یک لحظه بیکار نبودند، همیشه مشغول نویسندگی و مطالعه بودند همه کتب ایشان به ویژه آیات الاحکام ایشان خوب است و من همیشه کتب ایشان را مطالعه کردم. ایشان برای اسلام بسسیار زحمت کشیدند.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد