صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






شعبان، نویدبخش هنگامه وصل

 شعبان رنگی دگر برای عاشقان حق دارد، بوی یار می‌دهد و هنگامه وصل را نویدبخش است. روزها در پی هم آمدند و رفتند. ماه‌ها سپری شدند و هلال شعبان در آسمان درخشیدن گرفت. این ماه، رنگی دگر برای عاشقان حق دارد. بوی یار می‌دهد و هنگامه وصل را نویدبخش است. شعبان هشتمین ماه در گاه‌شماری […]

کد خبر : 16653 | 11:53 ق.ظ | ۳۰ اردیبهشت , ۱۳۹۴

نماز50
 شعبان رنگی دگر برای عاشقان حق دارد، بوی یار می‌دهد و هنگامه وصل را نویدبخش است.

روزها در پی هم آمدند و رفتند. ماه‌ها سپری شدند و هلال شعبان در آسمان درخشیدن گرفت. این ماه، رنگی دگر برای عاشقان حق دارد. بوی یار می‌دهد و هنگامه وصل را نویدبخش است.

شعبان هشتمین ماه در گاه‌شماری هجری قمری، از عزیزترین ماه‌های اسلامی است. شعبان ماه دعا و مناجات با خدا و ماه تهذیب و آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان است. دوم شعبان آمدن حکم وجوب روزه ماه رمضان درسال دوم هجری، سوم شعبان ولادت امام حسین(ع)،چهارم شعبان ولادت حضرت عباس(ع)، پنجم شعبان ولادت امام سجاد(ع)، یازده شعبان ولادت حضرت علی اکبر(ع)، پانزده شعبان ولادت امام زمان(عج) در این ماه واقع شده است.

زمانی که انسان قصد دیدار بزرگی می‌کند برای فرارسیدن آن روز لحظه‌ها را می‌شمارد و مقدمات را فراهم می‌سازد، بهترین جامعه‌ها و پاکیزه‌ترین پوشش‌ها را برای خویش مهیا می‌کند و با شوق فراوان قدم در مسیر می‌گذارد تا با آمادگی کامل و در موعد مقرر به محضر او شرفیاب شود.

شعبان مقدمه‌ای است برای رسیدن به ماه ضیافت الله. ماه گشوده شدن درهای رحمت حق بر بندگان. انسان عاشق برای دیدار رب لحظه‌شماری می‌کند، فرصت‌ها را غنیمت شمرده و از لحظات بهترین بهره را می‌برد. او به شوق رسیدن به رمضان، قدردان شعبان خواهد بود. در ماه شعبان، یا حتی پیش‌تر در رجب، مقدمات حضور در پیشگاه مالک هستی را در خویش فراهم می‌آورد و گرد گناه از وجود خویش می‌زداید.

شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت محمد(ص) منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد بهشت برای او واجب می‌شود.

اعمال ماه شعبان

هر روز هفتاد مرتبه بگویید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَهَ

هر روز هفتاد مرتبه بگویید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ‏

در روایات آمده است که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است و هر که در هر روز از این ماه  هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماه هاى دیگر استغفار کرده است.

استغفار روح آدمی را زلال می‌سازد، قلبش را صیقل می‌دهد و گناهان گذشته را از وجودش پاک می‌گرداند. اگر آدمی بتواند روح خویش را در این ماه با توبه و استغفار جلا دهد توان خود را در بهره‌وری از ماه رمضان و دریافت برکات بیشتر افزایش می‌دهد و می تواند بیش از دیگران می‌تواند نعمات مادی و معنوی ماه رمضان را به دست آورده و دست پر از ضیافت الهی بازگردد.

صدقه دادن در این ماه مورد تاکید منابع دینی است  هرکه در این ماه صدقه دهد اگرچه به نصف دانه خرمایى باشد حق تعالى بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند.

در تمام این ماه هزار بار بگویید: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ* وَ لَا نَعْبُدُ إِلَّا إِیَّاهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ‏» که ثواب بسیار دارد و عبادت هزار سال در نامه عمل نوشته می شود.

امام صادق (ع) فرمود : هرکس سه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد بهشت بر او واجب میگردد و روز قیامت رسول خدا (ص) او را شفاعت می فرماید.

مناجات شعبانیه

این مناجات، مناجات معروفی از مناجات هاى جلیل القدر ائمه(ع) و شامل مضامین عالیه است و اهلش به خاطر آن با ماه شعبان مانوس شده و به همین جهت منتظر و مشتاق این ماه هستند، این مناجات، از اعمال مهم این ماه است و نه تنها در این ماه، بلکه سالک نباید بعضی از فرازهای آن را در طول سال ترک کند و در قنوت های خویش مناجات نماید.

به هرحال مناجات شعبانیه مناجات بزرگی است و یکی از ارمغان های آل محمد(ص) می باشد که بزرگی آن را کسی که قلب سالم و گوش شنوایی داشته باشد، درک می کند و اهل غفلت از درک فواید و نورهای آن بی بهره اند.

نیمه شعبان شبی مانند شب قدر

امام صادق(ع) فرمود: «شب نیمه شعبان بهترین شب بعد از شب قدر است و خواندن دو رکعت نماز در شب نیمه شعبان بعد از نماز عشاء مستحب است، در رکعت اول بعد از حمد، سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده شود.»

غسل و شب زنده‎دارى و عبادت در این شب، فضیلت بسیار دارد، این شب در نزد خدا چنین مقامى دارد که ولادت با سعادت امام زمان(ع) در سحرگاه این شب واقع شده و بر عظمت و رونق آن افزوده است.
ضمناً روایاتى به ما رسیده است که نیمه شعبان همان شب قدر و تقسیم ارزاق و عمرها است، و در بعضى از این روایات آمده که شب نیمه شعبان، شب امامان(ع) است و شب قدر، شب رسول خدا(ص) است.
در خصوص اعمال شب نیمه شعبان می توان به خواندن دعای کمیل، زیارت امام حسین(ع)، غسل کردن و نماز خاصه اشاره کرد.

شعبان فصل دعا و مناجات با خدا

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی حبیبی، امام جمعه رضوانشهر در گفت وگو با خبرنگار ایکنا از گیلان، ماه شعبان را فصل دعا و مناجات و ارتباط بیشتر با خدا دانست و اظهار کرد: اعیاد شعبانیه از اهمیت بالایی برخوردار هستند، احیای این مناسبت ‏ها می تواند قدمی موثر در انتقال فرهنگ شیعه به نسل جدید باشد.

وی با بیان اینکه شعبان ماه پیامبر خدا(ص) است، افزود: در این ماه که به نام ماه رسول خدا(ص) نام گرفته، موالید خجسته‌ای واقع شده که برکت آن را مضاعف می‌کند نفس برگزاری جشن و سرور خوب است، اما باید این جشن‎‎ها در جامعه جهت‎دهی شود.

امام جمعه رضوانشهر با اشاره به اینکه سوم شعبان میلاد احیاکننده دین، امام حسین(ع) است که بزرگ پاسدار اسلام می‌باشد و به همین مناسبت، چنین روزی را روز پاسدار نامیده‌اند، ادامه داد: چهارم شعبان نیز میلاد حامی دین و اسوه ادب و اخلاق و ولایت‌پذیری، علمدار کربلا حضرت ابوالفضل‌العباس، بزرگ جانباز اسلام است.

حجت الاسلام حبیبی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «احترام و تکریم و تجلیل جانبازان به معنای به عرصه آوردن تمثل واقعی ایثاراست» در واقع جانبازان ذخیره‌ های با ارزش دانشگاه جهاد هستند و لذا احترام به جانبازان نهادینه کردن ایثار در جامعه است.

منابع
مفاتیح الجنان
اثباه الهداه
hadithe.ir

خبرگزاری ایکنا






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد