صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






توسعه چشمگیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صدقه جاریه است

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان توسعه چشمگیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را صدقه جاریه‌ای دانست و گفت: بنده خود شاهد بودم که از صفر تا صد پیشرفت در همه زمینه‌ها برای شورا اتفاق افتاده و این مایه مباهات همه ماست. دکتر محمود رنجبر، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه گیلان، بمناسبت […]

کد خبر : 17929 | 9:15 ق.ظ | ۱۲ مرداد , ۱۳۹۴

محمود رنجبر ۲۵

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان توسعه چشمگیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را صدقه جاریه‌ای دانست و گفت: بنده خود شاهد بودم که از صفر تا صد پیشرفت در همه زمینه‌ها برای شورا اتفاق افتاده و این مایه مباهات همه ماست.

دکتر محمود رنجبر، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه گیلان، بمناسبت سالروز تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ۱۲ مرداد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی در طول حیات سی‌وشش ساله خود، در حوزه فرهنگ، تبلیغات و پردازش نظریه‌های انقلاب گام‌های اساسی و منحصر به فردی برداشته است، اظهار کرد: تجدید حیات معنویت در جریان حکومت برخاسته از مردم و گسترش فرهنگ به عنوان مبانی وحدت آحاد ملت در زمانه‌ای از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد که بسیاری از تئوریسین‌های غرب، جهان بدون معنویت و حکومت با اقتصاد و سیاست را اساس پیدایش انقلاب‌ها بر می‌شمردند.

وی با اشاره به تفاوت اساسی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها، افزود: انقلاب ایران برخلاف تحولات اجتماعی در طول یک صد ساله اخیر، با شعار بازگشت به آموزه‌های اسلام و گسترش معنویت در مجاری حکومت و سیاست خارجی نه شرقی و نه غربی، پا به عرصه جهان نهاد. اگرچه در بادی امر، ساختار انقلاب ایران، نظریه تئورسین‌های غربی برای پیدایی انقلاب‌ها را تأیید می‌کرد، اما هر چقدر که از عمر انقلاب اسلامی گذشت، نهادها و سازمان‌های انقلابی با اهدافی برآمده از آرمان‌های انقلاب – اسلامی، تئوری‌های جامعه‌شناسان غربی درباره روند انقلاب‌ها را زیر سؤال بردند، تا جایی که نظریه‌های جامعه‌شناسان درباره تنوع و تضاد فرهنگ، ابزارمندی فرهنگ و در نهایت نظریه غلبه فرودست بر فرادست، در شکل‌گیری انقلاب‌ها، دچار چالشی اساسی شد.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان ادامه داد: انقلاب اسلامی با دیدگاه‌های نوین خود برای حضور در گستره جهان، برنامه‌هایی مدون ارائه داده بود. این برنامه‌ها اگرچه برای جهان اسلام تازگی نداشت، اما چون در طول قرن‌ها پس از حکومت پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) به دلیل نداشتن نیروی انسانی و ابزارهای سازمانی مغفول مانده بود، برای بسیاری از حکومت‌ها نوعی جدید از حاکمیت دینی به شمار می‌رفت. در حالی که دولت‌های به ظاهر اسلامی با فراموشی آموزه‌های اسلامی پوسته‌ای از دین را به جهان نشان دادند و عملا دین را از عرصه اجتماع به حاشیه رانده بودند، انقلاب اسلامی، با بهره‌گیری از نقطه ضعف بزرگ حاکمان اسلامی و نقد دیدگاه‌های حکومتی آنان، در عدم رجعت به قرآن کریم، برای جان‌بخشی جامعه از حیات قرآن، چارچوبی سازمان‌یافته بر پایه «ولایت فقیه» را نه تنها به کشورهای اسلامی، بلکه به جهان مدرن ارائه داد.

دکتر رنجبر با بیان اینکه انقلاب ایران یکی از اساسی‌ترین شاخصه‌های حضور معنویت در حکومت اسلامی را حضور آحاد مردم در جریان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌داند، تصریح کرد: نهادهایی مثل شوراهای شهر و روستا، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و… از جمله نهادهایی هستند که به حضور مردم در تار و پود انقلاب اسلامی هویت می‌بخشند در واقع پیدایی چنین نهادهایی در فرآیندی کوتاه‌مدت صورت گرفته است.

وی سابقه نهادهایی مثل مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را از دوره مشروطیت دانست و گفت: نهادی مانند شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که وظیفه ساماندهی برنامه‌های مناسبت‌های انقلاب اسلامی را بر عهده دارد و یا سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و… از جمله نهادهایی هستند، که بنا به مقتضیات زمان و با هدف گسترش آرمان‌های انقلاب اسلامی پا جای پای تفاوت و تمایز انقلاب اسلامی از سایر انقلاب‌ها می‌گذارند.

دکتر رنجبر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را یکی از نهادهای مولود انقلاب اسلامی خواند و ادامه داد: این نهاد با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآنی با ساخت کلی «فذکر بایام الله» است، مجموع ظرفیت‌های این نهاد انقلابی را می‌توان به عنوان یکی از سازه‌های انقلاب اسلامی برشمرد.

وی اضافه کرد: با پایان یافتن جنگ تحمیلی و آرامش نسبی در کشور پیش از ارتحال جانگداز حضرت امام خمینی(ره) برنامه‌ریزی برای بازنگری کلی برنامه‌ها و نحوه اجرای مراسم نظام صورت گرفت. پس از خرداد جانسوز سال ۶۸  و وداع حماسی مردم ایران با پیر و مراد خویش، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به سمت برنامه‌های کلان نظام جهت‌گیری کرد. استمرار حرکت جانبخش انقلاب اسلامی به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قوت قلبی بود تا نیروهای انقلابی با چشم‌اندازی نو به نقد گذشته، وضعیت اکنون و برنامه‌ریزی برای آینده بپردازند لذا ساماندهی تشکیلاتی درخصوص جایگاه شورا در نمودار سازمانی اداری کشور فرآیندی بود که پس از گذشت یک دهه از مجاهدت فرزندان مجری در امر برگزاری مناسبت‌های انقلاب اسلامی به دنبال آن بودند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان انقلاب اسلامی را حکومت قانون الهی بر مردم دانست و خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی در صحنه‌های مختلف نشان داده است که باور به لحظه‌شناسی رصد رویدادها برای حضور مردم امری ضروری است و این وظیفه را از آغازین سال‌های انقلاب اسلامی نهادی برخاسته از مطالبات مردم عهده‌دار بوده است. بنده به عنوان کسی که سال‌ها در این نهاد انقلابی به عنوان عضو ستاد دهه فجر مشغول بوده‌ام شاهد هستم که پیگیری و ممارست این نهاد در جهت رشد جایگاه برگزاری مراسم و مناسبت‌های انقلاب اسلامی بوده است که  این رشد در گیلان بسیار چشمگیرتر می‌باشد.

دکتر رنجبر توسعه چشمگیر این نهاد انقلابی را صدقه جاریه‌ای دانست و گفت: بنده خود شاهد بودم که از صفر تا صد پیشرفت در همه زمینه‌ها برای شورا اتفاق افتاده و این مایه مباهات همه ماست. اگر در زمینه برگزاری مناسبت‌های انقلاب اسلامی در دوره‌های گذشته کمتر هزینه می‌شد و امروزه بیشتر هزینه می‌شود، بخاطر آن نیست که مسئولان دست و دل باز شده‌اند، بلکه مطالبه نبوده است وگرنه همین بودجه به عنوان بودجه فرهنگی برای سازمان‌ها بوده اما در جاهای دیگر مصرف می‌شد؛ حال آنکه علی‌رغم  بودجه اندکی که حتی امروزه برای این امر اختصاص می‌یابد نفس پیگیری‌ها برای توجه دادن مسؤلان استانی در جهت برگزاری مراسم به عنوان تریبون نظام نقش بارزی در جهت پویایی یک استان ایفا می‌کند.

وی فراموش کردن این نقش حیاتی را کج‌سلیقگی خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروز چشم یک عده که بدخواه این مملکت هستند به دنبال کم‌رنگ شدن حضور مردم است لذا باور بسیاری از فعالان فرهنگی این است که تداوم این حرکت بالنده‌ای که در استان گیلان شکل گرفته ایجاد تریبونی به گستره آحاد مردم مؤمن و انقلابی گیلان در جهت تحقق آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد