صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






سنت ‘افطاری دادن’ مایه برکت و رونق زندگی

همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، اطعام روزه‌داران به ویژه ایتام از تاکیدات پیامبر اکرم(ص) است و باید دانست که سنت معنوی ‘افطاری دادن’ در مساجد موجب افزایش برکت و رونق در زندگی می‌شود.   افطاری دادن به روزه داران و تقدیر از این بندگان صالح و پاک از سنت‌های سابقه دار اسلامی است […]

کد خبر : 3626 | 8:03 ق.ظ | ۱ مرداد , ۱۳۹۲

افطاری11

همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، اطعام روزه‌داران به ویژه ایتام از تاکیدات پیامبر اکرم(ص) است و باید دانست که سنت معنوی ‘افطاری دادن’ در مساجد موجب افزایش برکت و رونق در زندگی می‌شود.

  افطاری دادن به روزه داران و تقدیر از این بندگان صالح و پاک از سنت‌های سابقه دار اسلامی است که در تمامی اعصار و دوره‌ها مورد توجه مسلمانان بوده و نه نتها در زمان پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین (ع) رایج بوده بلکه در دوره کنونی نیز همچنان به قوت خود باقی است.

روزه داران با پیروزی بر هوای نفس، قلب‌هایشان را از هر گونه کینه و تفرقه پاک می‌کنند و کدورت‌هایی را که منشاء شیطانی دارد مبدل به صفا و صمیمیت می‌سازند و ماه رمضان بهترین فرصت برای این دگرگونی و عالی‌ترین فصل برای وحدت در قلب‌های موحدین است.

رسول گرامی اسلام در خطبه غراء شعبانیه درباره یکی از سنت‌های زیبا در ماه رمضان سخن گفته و بر عمل به آن حتی به اندازه یک خرما یا جرعه شربت آبی سفارش جدی می‌کنند.

این سنت حسنه و زیبا که در ماه رمضان نمود و زیبایی خاصی دارد، سنت “افطاری دادن” است که متاسفانه گاهی به سبب تجمل گرایی و ریخت و پاش‌های بیهوده این سنت نیکو و پسندیده مورد غفلت واقع می‌شود.

رسول خدا (ص) به این نکته مهم توجهی خاص فرموده و به مسلمین توصیه می‌فرمایند که برای ایجاد اتحاد و انسجام میان همه اقشار جامعه همدیگر را به بهانه افطار دعوت کنید تا در سایه ماه رمضان اتحاد و اتفاق هر چه بیشتر میان مسلمانان ریشه بدواند.

اطعام 400هزار مددجوی کمیته امداد گیلان در ماه رمضان
حسین علیمحمدی، مدیرکل کیمته امداد گیلان گفت: اطعام افطاری مددجویان و نیازمند تحت پوشش کمیته امداد یکی از افتخارات ارزشمند این مرکز است که باید مورد توجه دیگر نهادها باشد.

وی تصریح کرد: همزمان با ماه مبارک رمضان امسال، 400 هزار نفر از مددجویان و نیازمندان تحت پوشش این کمیته در سراسر استان با هزینه 28 میلیارد ریالی از منابع خیرین و نیکوکاران اطعام افطاری داده می‌شوند.

مدیرکل کیمته امداد گیلان، ادامه داد: از این تعداد، یکصد هزار نفر در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) بر سر سفره افطاری می‌نشینند.

علیمحمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر، پنج هزار و 570 یتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند، اظهار کرد: 22 هزار و 590 حامی از این تعداد ایتام حمایت مادی و معنوی می‌کنند.

وی تصریح کرد: همزمان با ماه مبارک رمضان سال گذشته، حامیان گیلانی 2 میلیارد و 780 میلیون ریال در قالب کمک نقدی و غیر نقدی به ایتام تحت حمایت کمیته امداد گیلان کمک کردند که بخشی از آن صرف افطاری این افراد شده است.

اطعام 55 هزار مددجوی بهزیستی گیلان در ماه رمضان
کیانوش کوچکی نژاد، مدیرکل بهزیستی گیلان همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان با اشاره به اطعام بیش از 50 هزار مددجوی بهزیستی استان، گفت: این تعداد از مددجویان توسط ادارات، مجتمع‌ها و مراکز غیر دولتی تحت نظارت، اطعام خواهند شد.

وی با بیان اینکه بهزیستی از تمام ظرفیت‌های خود برای بهره گیری و مشارکت مردم خیر و نیکوکار در اطعام نیازمندان استفاده می‌کند، اظهار کرد: طبق سنوات گذشته در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) اطعام دو هزار و 500 نفری مددجویان رشت در مصلای امام خمینی(ره) این شهر با حضور مسئولان و مقامات استانی برگزار می‌شود.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه هم اکنون 71 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی گیلان هستند، گفت: هزینه اطعام هر نفر مددجو برای یک وعده غذای گرم، هفت هزار تومان است که این محاسبه بر اساس حداقل‌های یک غذای مناسب و با کیفیت قابل قبول است.

 10 هزار نفر از اصحاب مسجد گیلان در ماه رمضان اطعام می‌شوند
حجت الاسلام سلیمان پورابراهیم، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با اشاره به اهمیت اطعام و دادن افطاری به روزه‏‌داران اظهار کرد: خداوند متعال در کتاب شریف خود، قرآن، ماه رمضان را ظرف زمانی نزول انزالی قرآن-که جزء بهترین هدایای الهی به جامعه بشریت است-معرفی کرده است.

وی در ادامه با اشاره به برپایی سفره های آسمانی در کانون‌های مساجد سراسر استان، تصریح کرد: در این طرح بچه‌های مسجد و روزه‌داران میهمان کانون‌های مساجد در طول ماه رمضان هستند.

حجت الاسلام پورابراهیم با اشاره به برپایی دو مراسم ویژه افطار در استان، تصریح کرد: مراسم ویژه افطار(سفره های آسمانی) به همت دبیرخانه کانون‌های مساجد استان و با مشارکت مردمی در دو کانون شهید بشیری مسجد امام رضا(ع) رشت و کانون رهروان شهدا مسجد شهدای لنگرود برپا شد که توسط گروه فیلمبرداری شبکه خبر جهت پخش در ویژه برنامه”سی شب، سی مسجد” به تصویر کشیده شد.

وی تصریح کرد: 300 کانون فرهنگی و هنری استان میزبان طرح سفره‌های آسمانی است که بیش از 10 هزار نفر از روزه داران در مراسم افطار این کانون‌ها حضور دارند.

برپایی سفره‌های افطار در مساجد گیلان با حمایت خیرین
حجت الاسلام سیدحسین گلمیرزاده، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به اطعام مردم به ویژه ایتام در مساجد گفت: مساجد همواره در طول تاریخ مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مرکز نشر معارف الهی بوده و نقش مهمی در شکل ‏گیری تمدن اسلامی داشته‌اند.

وی افزود: برپا کردن ضیافت افطاری از سنت‌های خوب دین اسلام است که باعث انس و الفت و تجدید دیدار و پیوند ارحام می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان یکی ازمهمترین اثرات دادن افطاری را ترویج فرهنگ روزه داری عنوان کرد و گفت: مومنین روزه‌دار با این دیدارها از صبر و ایمان یکدیگر تاثیر گرفته و آنرا به دیگران ترویج می‌دهند.

حجت الاسلام گلمیرزاده تصریح کرد: ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی است و هر فردی باید بیشترین بهره را از سفره کرامت الهی برده و از فواید دنیوی و اخروی آن نیز استفاده کند.

وی با اشاره به برپایی سفره‌های افطاری در ماه رمضان، گفت: هر ساله مساجد استان با همکاری خیرین سفره‌های کریمانه‌ایی برای روزه‌داران برپا می‌کند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان، اذعان کرد: تهیه سبدهای کالا و برپایی سفره کریمانه از سوی مومنین در مساجد از فعالیت های مهم و ارزشمند مساجد در ایام ضیافت الهی امسال است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد