صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






شش ماه حبس برای آیت‌الله قربانی در گزارش ساواک + سند

اسناد ساواک از شش ماه حبس آیت‌الله زین‌العابدین قربانی روحانی مبارز گیلان به جرم اقدام علیه امنیت رژیم شاه خبر داد. سازمان امنیت و اطلاعات کشور که به طور خلاصه به آن ساواک گفته می‌شد، از سال 1335 تا 1357 سازمان اصلی پلیس امنیتی و اطلاعاتی ایران در زمان سلطنت شاه مخلوع بود که قدرت […]

کد خبر : 7071 | 9:25 ب.ظ | ۱۳ بهمن , ۱۳۹۲

آیت الله قربانی50

اسناد ساواک از شش ماه حبس آیت‌الله زین‌العابدین قربانی روحانی مبارز گیلان به جرم اقدام علیه امنیت رژیم شاه خبر داد.

سازمان امنیت و اطلاعات کشور که به طور خلاصه به آن ساواک گفته می‌شد، از سال 1335 تا 1357 سازمان اصلی پلیس امنیتی و اطلاعاتی ایران در زمان سلطنت شاه مخلوع بود که قدرت و اختیارات بسیاری در توقیف و بازجویی افراد داشت.

این سازمان به ویژه در سال‌های دهه 1350 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سال 57 و سرنگونی حکومت سلطنتی، نفرت‌انگیزترین و مخوف‌ترین نهاد حکومتی در بین مردم به‌شمار می‌آمد. مقر سابق ساواک در خیابان خواجه عبدالله تهران قرار داشت.

ساواک در اوسط دهه 1950 میلادی (اواسط دهه 1330 شمسی) با همکاری مشترک موساد و سیا در ایران شکل گرفت و هدف از آن تاسیس یک نیروی پلیس مخفی در ایران بوده‌است.

در این سازمان افرادی را برای شکنجه افراد انقلابی انتخاب کرده بودند که بعد از مدتی به علت بی رحمی و شکنجه زیاد بین زندانیان شهرت خاصی پیدا کردند.

بررسی اسناد ساواک در گیلان برگ زرینی از تاریخ مبارزاتی مردم این استان علیه طاغوت است که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی دیگر از اسناد به دست آمده را مرور می‌کنیم:

در سند کشف شده در ساواک گیلان به شماره 48/م به تاریخ 11 آذر 52 آمده است: برابر اعلام دادگاه تجدید نظر 13 ساری، آقای زین‌العابدین قربانی واعظ ممنوع‌المنبر طبق حکم قطعی دادگاه مذکور به اتهام اقدام علیه امنیت کشور(رژیم شاه) به مدت شش ماه حبس جنحه‌ای با احتساب بازداشت قبلی از تاریخ 15 خرداد 52 تا 22 مرداد 52 محکوم و قرار است نامبرده بقیه مدت محکومیت خود را در شهربانی رشت به سر ببرد.

در پی نوشت این سند آمده است: آقای ابراهیمی اگر ساواک استان در این مورد ابلاغی ننموده و اطلاع ندارد گزارش شود، امضا 12 آذر 52.

 در ادامه نیز  با بیان اینکه ساواک استان اطلاع دارد، تصریح شده است: خبر با درجه بندی خیلی محرمانه مورد تأیید است.

 

آیت‌الله زین‌العابدین قربانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئولیت‌های مختلفی از جمله ریاست دادگاه‌های انقلاب اسلامی گیلان،‌ نمایندگی دوره دوم مجلس شورای اسلامی از لاهیجان،‌ استادی حوزه و دانشگاه، نمایندگی مجلس خبرگان،‌ امام‌جمعه لاهیجان را بر عهده داشته‌اند و ‌اکنون ایشان نماینده ولی‌فقیه در گیلان و امام‌ جمعه شهرستان رشت است.

 






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد