صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






هراس ساواک از بیان حدیث امام علی(ع) در گیلان+ سند

اسناد ساواک از هراس این سازمان و شهربانی از بیان حدیث امام علی(ع) توسط آیت‌الله قربانی خبر داد. سازمان امنیت و اطلاعات کشور که به طور خلاصه به آن ساواک گفته می‌شد، از سال 1335 تا 1357 سازمان اصلی پلیس امنیتی و اطلاعاتی ایران در زمان سلطنت شاه مخلوع بود که قدرت و اختیارات بسیاری […]

کد خبر : 7074 | 9:37 ب.ظ | ۱۳ بهمن , ۱۳۹۲

ساواک50

اسناد ساواک از هراس این سازمان و شهربانی از بیان حدیث امام علی(ع) توسط آیت‌الله قربانی خبر داد.

سازمان امنیت و اطلاعات کشور که به طور خلاصه به آن ساواک گفته می‌شد، از سال 1335 تا 1357 سازمان اصلی پلیس امنیتی و اطلاعاتی ایران در زمان سلطنت شاه مخلوع بود که قدرت و اختیارات بسیاری در توقیف و بازجویی افراد داشت.

این سازمان به ویژه در سال‌های دهه 1350 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سال 57 و سرنگونی حکومت سلطنتی، نفرت‌انگیزترین و مخوف‌ترین نهاد حکومتی در بین مردم به‌شمار می‌آمد. مقر سابق ساواک در خیابان خواجه عبدالله تهران قرار داشت.

ساواک در اوسط دهه 1950 میلادی (اواسط دهه 1330 شمسی) با همکاری مشترک موساد و سیا در ایران شکل گرفت و هدف از آن تاسیس یک نیروی پلیس مخفی در ایران بوده‌ است.

در این سازمان افرادی را برای شکنجه افراد انقلابی انتخاب کرده بودند که بعد از مدتی به علت بی رحمی و شکنجه زیاد بین زندانیان شهرت خاصی پیدا کردند.

بررسی اسناد ساواک در گیلان برگ زرینی از تاریخ مبارزاتی مردم این استان علیه طاغوت است که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از اسناد به دست آمده را مرور می‌کنیم:

در سند شماره4/24/66 سازمان شهربانی به ساواک گیلان در تاریخ هشتم آبان 56 با عنوان گزارش مجدد شهربانی استان به سازمان اطلاعات و امنیت استان علیه حضرت آیت‌الله قربانی در خصوص سخنرانی معظم له در مسجد جعفری صومعه‌سرا، آمده است:

برابر گزارش شهربانی صومعه‌سرا واعظ مذکور ساعت 23:40 روز شش آبان 51 هنگام سخنرانی در مسجد جعفری اظهار کرد: دو نفر از مسلمین به منظور استفاده از بیت‌المال حضور حضرت علی (ع) رفتند مولا در زیر شمعی مشغول بررسی اموال مردم بود که به محض مشاهده نامبردگان شمع را که از آن مسلمین بود خاموش و دستور داد شمع شخصی وی را روشن تا با آنان مصاحبه کند.

در ادامه این گزارش آمده است: لیکن امروزه با اینکه روی اتومبیل‌های دولتی نوشته شده استفاده اختصاص ممنوع است زن و بچه خود را سوار نموده و از شهری به شهر دیگر می‌روند و تفریح می‌کنند آقای پورداود همشهریم که قسمت اعظمی از کتاب وندیداد اوستا را ترجمه کرده به نظر من به علت خودفروشی و حمایت استعمار از او و رسوایی مسئولان امر از ترجمه قسمت مهم آن خودداری کرده که خوشبختانه دانشمند دیگری این قسمت را ترجمه نموده که حکایت دارد هر کس سگی را بکشد باید 25 نوع قصاص درباره‌اش اجرا شود ولی در عصر حاضر آفتابه دزدها را آزاد می‌سازند.

در این گزارش تصریح شده است: حضرت علی (ع) با شخصی که اختلاف داشته برای رسیدگی در محضر قاضی، حضور می‌یابد چون قاضی، اسم مولا را با القاب صدا می‌کند و طرف مخاصم او را احترام می‌کند حضرت علی (ع) به این امر معترض می‌شود در حالی که در عصر حاضر قاضی به شخص پولدار و درجه دار احترام کامل می‌گذارد و فرد ضعیف و بیچاره بایستی برای چند ساعت سرپا بایستد و قاضی نگاهی هم به او نکند.

در ادامه این گزارش با اشاره به بخشی از سخنان آیت‌اله قربانی، تأکید شده است:  در زمان فعلی اگر یک نفر هفت پشتش یک مقام عالی داشته باشد مرغ‌ها و سگ‌ها و گربه‌هایش نیز در جامعه احترام دارد در چنین جامعه‌ای که قانون وجود ندارد و مقرراتش سست است و برنامه‌هایش شقاوت آور و بدبخت کننده و مجریانش قانون شکن باشند این جامعه نمی‌تواند خوشبخت و سعادتمند بوده و زندگی آرامی داشته باشد.

در گزارش شهربانی به ساواک اظهار شده است: آیت‌اله قربانی در ساعت 23:30 روز 7 آبان 56 هنگام سخنرانی در مسجد جعفری ضمن انتقاد از خرافات و اعمال دعا نویس‌ها و فال بین‌ها و معتقدان آن در سراسر جهان اضافه کرد: یکی از نویسندگان سیاهپوست آمریکا که علیه تبعیض نژادی قد علم نموده و به همین علت توسط طرفداران تبعیض نژادی ترور شد در کتاب معروف خود به نام (ندای سیاه) که توصیه می‌کنم آن را خریداری و مطالعه نمایید، نوشته است در آمریکا و جهان امروز عدد 13 را نحس می‌دانند و سازمان ملل متحد نیز که ساختمانش 60 طبقه هست فاقد طبقه 13 می‌باشد.

 

در این گزارش با اشاره به سخنان آیت‌اله قربانی آمده است: مجلات و رادیو نیز عوض این که مطالب آموزنده و حقیقی برای مردم انتشار و پخش کند، مطبوعات خرافات را (فال روز) منتشر کرده و رادیو هم ترانه‌هایی از قبیل فال بینم، فال می‌بینم، پخش می‌کند لیکن رادیو الفتح بعضی مواقع برنامه‌های آموزنده‌ای پخش می‌کند که من از آن استفاده می‌کنم.

رئیس شهربانی استان یکم(گیلان) سرهنگ مجتبی سجادی نیز در این زیرنویس این برگه نوشته است: اگر اقدامات موثر واقع نشد باید تصمیم حاد گرفت.

آیت‌الله زین‌العابدین قربانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئولیت‌های مختلفی از جمله ریاست دادگاه‌های انقلاب اسلامی گیلان،‌ نمایندگی دوره دوم مجلس شورای اسلامی از لاهیجان،‌ استادی حوزه و دانشگاه، نمایندگی مجلس خبرگان،‌ امام‌جمعه لاهیجان را بر عهده داشته‌اند و ‌اکنون ایشان نماینده ولی‌فقیه در گیلان و امام‌ جمعه شهرستان رشت است.

 







تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد